Recunoscute pentru prețul accesibil şi fiabilitatea lor, mașinile Dacia se bucură şi de reputația unor vehicule robuste. Numeroși proprietari de Logan sau Duster se mândresc cu numărul impresionant de kilometri parcurși la volanul mașinilor pe care le conduc! Această reputație nu se datorează întâmplării. Secretele longevității mașinilor Dacia sunt (încă) bine păzite în două laboratoare situate la Centrul Tehnic Titu. La 45 de minute de București, inginerii mărcii testează calitatea şi rezistența materialelor interioare şi a celor de exterior de pe toate modelele. Obiectivul lor? Să le garanteze clienţilor că mașina lor va rezista în timp. Metoda lor? Îmbătrânirea accelerată. Vă invităm să ne însoțiți în incursiunea noastră în aceste laboratoare speciale.
Cum pot fi asigurați conducătorii auto că un nou model de vehicul va fi capabil să rămână în stare bună timp de mulți ani şi după parcurgerea a mai multe sute de mii de kilometri? În cazul Dacia răspunsul poate fi aflat la Titu, unde mii de teste sunt realizate în fiecare an pentru a verifica rezistența pieselor din plastic sau din metal utilizate pe modelele gamei. Două laboratoare echipate cu numeroase instalații speciale de îmbătrânire a materialelor şi de corodare accelerată simulează diferitele tipuri de utilizare şi condițiile climatice pe care utilizatorii le pot întâlni în viața reală. Sunt experiențe inedite pe care Nicoleta şi Simina, referentele celor două laboratoare, le derulează deja de ani de zile.
«Datorită metodelor de testare create în laboratoarele Centrului Tehnic Titu, ne putem asigura că piesele montate pe vehiculele Dacia sunt de cea mai bună calitate.»
Nicoleta
Referent îmbătrânire polimeri
Centrul Tehnic Titu este situat nu departe de București. Inaugurat în 2010, acest complex ultramodern se întinde pe o suprafață de 350 de hectare, cuprinzând laboratoare de testare şi o rețea extinsă de piste de încercare. Cele șase sute de persoane care lucrează aici au la dispoziție toate condițiile pentru a asigura calitatea noilor vehicule dezvoltate de Dacia. În cadrul centrului, două laboratoare dedicate durabilității materialelor efectuează teste de îmbătrânire accelerată. În doar câteva săptămâni sunt simulați ani de exploatare a vehiculelor în cele mai diverse condiții climatice. Aici, experți pasionați analizează în detaliu fiecare eșantion al fiecărui material utilizat pe vehicule. Să începem vizita!
Ne oprim mai întâi la centrul de durabilitate a polimerilor şi fluidelor. Printre piesele supuse testelor se numără, evident, cele realizate din material plastic. Turnat în cele mai diverse forme, acest material este prezent în habitaclul tuturor vehiculelor, de la tabloul de bord, la maneta cutiei de viteze sau la panourile interioare ale ușilor. Rezistența în timp a acestor piese este așadar esențială şi contribuie mult la aspectul pe care vehiculul îl va avea după ani de utilizare.
În acest laborator inaugurat în 2017, Nicoleta analizează impactul pe care condițiile atmosferice şi diferitele tipuri de utilizare îl pot avea asupra aspectului şi calității pieselor. Spre exemplu, razele ultraviolete, căldura şi intemperiile pot provoca decolorarea sau pierderea aspectului strălucitor al plasticului.
În cuvele speciale din laborator, zeci de eșantioane sunt expuse razelor ultraviolete pe o durată de până la 3 000 de ore. Piesele absorb astfel o cantitate de radiație echivalentă cu mai mulți ani de expunere la soare. În alte cabine eșantioanele sunt supuse timp de mai multe săptămâni unor condiții de umiditate şi de temperatură extreme, care pot varia între -40° şi +100°. Obiectivul: testarea rezistenței în toate mediile posibile. După aceste tratamente de șoc, piesele sunt analizate şi comparate cu un etalon reprezentat de o piesă echivalentă nouă.
Aspectul plasticului poate fi însă afectat şi de simpla utilizare a mașinii. O bicicletă care trece prea aproape, o cheie sau chiar un inel pot lăsa urme de durată pe piesele de plastic de la exteriorul sau din interiorul mașinii. Pentru a evita aceasta, toate piesele din plastic sunt supuse asaltului unei instalații care simulează zgârieturile. Concret, un șurub metalic este presat pe eșantion şi trasează pe acesta o serie de zgârieturi atât pe lungime cât şi pe lățime. Scopul urmărit este ca materialul plastic să nu fie afectat în profunzimea sa iar zgârieturile să rămână superficiale.
Se întâmplă uneori de-a lungul vieții unui vehicul ca piesele din plastic să fie supuse la presiuni mari, să fie răsucite sau chiar să se rupă. În laboratorul de durabilitate polimeri şi fluide o instalație specială este folosită pentru a testa rezistența la ruptură a acestor piese.
Doar materialele care trec cu bine toate aceste teste sunt reținute pentru realizarea pieselor montate pe modelele Dacia.
Centrul Tehnic Titu găzduiește un al laborator unic : cel de coroziune, inaugurat în 2015. Aici, în incinte speciale, toate piesele metalice sunt supuse coroziunii accelerate. Pe o mașină nouă, vopseaua protejează metalul. Însă un accident sau o zgârietură pot îndepărta pe alocuri vopseaua lăsând metalul expus coroziunii.
«Mașina unui client se poate zgâria. Trebuie să ne asigurăm că zona de coroziune rămâne superficială şi că nu se extinde. Pentru aceasta în fiecare an realizăm aproape 2 000 de teste care garantează calitatea pieselor metalice.»
Simina
Șefă de proiect coroziune
Nu doar mici eșantioane ci şi piese întregi de mari dimensiuni, cum ar fi capota motorului, hayonul, ușile sau pavilionul sunt supune acestui test. Piese cromate şi galvanizate precum tamburii, discurile de frână, șuruburile şi emblemele sunt de asemenea controlate. Ele sunt scufundate în incinta de coroziune în condiții climatice extreme în care variază atât temperatura şi umiditatea cât şi compoziția aerului. Odată scoase din această incintă, cu ajutorul unui instrument de cotare foarte riguros se analizează nivelul de coroziune din jurul zgârieturilor.
Pentru a reproduce diferitele moduri în care caroseria poate fi afectată de-a lungul vieții unui vehicul, pe lângă simularea condițiilor naturale sunt utilizate şi produse chimice. Astfel, într-o instalație specială elementele metalice sunt puse în contact spre exemplu cu o soluție salină degivrantă sau cu lichid de spălat parbrizul.
Pentru a vedea continuarea acestor teste ieșim din laborator şi, după câțiva metri de-a lungul unui culoar, intrăm într-o altă sală în care piesele sunt supuse impactului cu pietriș. Această metodă constă în proiectarea cu viteză a unor granule de pietriș asupra unei piese de metal pentru a verifica modul în care poate fi afectată caroseria. Lacul, vopseaua, toate straturile de protecţie a metalului sunt evaluate pentru a garanta cea mai bună calitate a vehiculelor.
Abia după ce toate această serie de teste este trecută cu succes, piesele şi materialele sunt validate şi pot fi instalate pe noile vehicule Dacia. Astfel, fiecare client poate să parcurgă fără griji sute de mii de kilometri la volanul mașinii sale.